Är du en typ som alltid kollar vilka trender som gäller nu? Enligt Pantone-institutet har korall varit årets färg. När det handlar om trender på webben väljer många webbdesigners att se till urbana trender, mode och andra webbföreteelser för att skapa design som ligger rätt i tiden.Vi har tagit en titt in i framtiden för att försöka förutspå vad som får oss att imponeras när vi besöker morgondagens hemsidor.
Det kommersiella skapandet försöker oftare efterlikna rådande trender än att själva skapa dem. Men visst finns det personer som går i bräschen även i sin bransch. På senaste tiden har designers lekt mycket med starka färger, något vi sett både på webbsidor och i sociala medier. Det är toner av rosa, gult och orange. Många av de knalliga färgerna väcker uppmärksamhet när vi scrollar i vår telefon, och det är nog därför de blivit så populära.
Färgtonerna är fortsatt starka och mustiga
De skira pastellerna, och det populära blekrosa har börjat fasas ut en smula och nu ser vi mer brända, matta toner så som kanel och curry. Man kommer dock fortfarande att använda sig av blockfärger som tar upp stora ytor på skärmen, tillsammans med stora typsnitt. Det kommer att finnas ännu mer whitespace på hemsidorna. Vi vill ha det luftigt och fräscht när vi bläddrar i mobilen. Texten får inte vara svårläst och kompakt.
Något som också kommer öka är de rörliga elementen. Vi har sedan länge vant oss vid olika roliga GIF:ar. Nu kommer också mer representativa webbsidor att ha element som rör på sig, och det är ganska vanligt att textmassor sveper in på skärmen eller att du på olika sätt interagerar med din muspekare. Foton kommer fortfarande att ta stor plats. Det är inte helt ovanligt att två bilder presenteras bredvid varandra, som en split screen.
Bilderna kan förstärka eller kontrastera varandra. En av dem kan vara mer interaktiv när man för muspekaren över den, och den andra kan vara en porträttbild, eller ett mer uttalat stilleben. För dig som också är irriterad över liten text kommer du bli extra glad då formulär som ska fyllas i kommer att expanderas över hela skärmen. Överlag verkar det som att webbdesignen blir mer dynamisk och interaktiv än någonsin, år 2020.