Grafik och bilder

Det första en ny användare kommer att se när det klickar in på din sida är ju naturligtvis hur sidan ser ut. Du behöver dock inte vara illustratör för att skapa grafik åt din sida och du behöver inte vara fotograf själv för att fylla din sida med det bästa bilderna. På webbsidorna Shutterstock.com och iStockPhoto.com kan du köpa professionella bilder och grafik till ditt projekt, eller ögna igenom för inspiration.

Grafik och bilderOm du inte känner dig bekväm med att betala för bilder så finns det flera alternativ för resurser, så som Unsplash.com och Pixabay.com som låter dig använda det flesta bilder gratis. Det är viktigt att du kontrollerar rättigheterna och reglerna för bilderna, det kan finnas särskilda regler ifall igenkännliga personer eller kända märken förekommer på bilder. Var dessutom väldigt noga om du laddar ner bilder direkt från Google, ofta har du inte rätt att använda dem.

Struktur på webbsidor

En sida som är fylld med information, bilder och plotter kan göra att en användare snabbt klickar bort, du kan hjälpa till att behålla besökare på din sida genom en god struktur. Det viktigaste är att främst ha ditt kärnmeddelande som det första en besökare ser på din sida. Tänk efter vad det är du vill förmedla med din webbsida och se till att det är det första en besökare ser när denne öppnar sidan.

Var inte rädd för att använda tomt utrymme på din sida, särskilt på välkomstsidan. Skriv en tydlig kort titel eller beskrivning om vad webbsidan handlar om i stort typsnitt högst upp och lita på att användare kommer att läsa igenom sidan ifall det är intresserade. Ett vanligt misstag som nya webbdesigners gör är att ge användare för mycket information att smälta, men detta bidrar oftare till att besökarna blir mindre engagerade.

En enkel design som förmedlar vad din sida handlar om är ofta mer effektiv än en påkostad animation eller illustration, så oroa dig inte över det. En annan viktig sak att tänka på är om din webbsida ser bra ut både i mobil och desktop. Formatering som fungerar till en plattform kanske inte ser bra ut på en annan, så du bör testa din sida på flera enheter innan du lanserar den.